J. Jarábek: Az alkatrészek gyártásához szükséges alapanyagok piacán továbbra is dinamikus a helyzet

Precizitás, professzionalizmus, körültekintés. Ismertetőjegyek, amelyek nemcsak az elektronikai alkatrészek beszerzési folyamatát jellemzik a vevőkhöz való eljuttatásuk szempontjából, hanem Jozef Jarábekkel, az SOS electronic beszerzési osztályának vezetőjével folytatott interjúból származó válaszokat is. Munkahelyi elszántsága, a változásokra és a piaci igényekre való gyors reakcióképessége ellenére nem csak erre az interjúra szánt készségesen időt, hanem – állítása szerint – a családjára, a sportra vagy a kerti munkára is marad ideje. Az interjút Petra Juhasová készítette.

obr2789_pc5715a6223ae.jpg


Az SOS news magazin előző számában a cég vezérigazgatóját, Ján Sesztákot saját szavaival élve meglepetésként érte első kérdésünk. Ha megengedi, Önnek is feltenném. Hogy van? 

Valószínűleg stafétabottá válik ez a kérdés… Engem is meglepett, de köszönöm, jól vagyok. Ebben a „rohanó“ világban, amikor a piaci helyzet óráról órára változik, kicsit gyorsan és mindig éberen. Mindannyian egészségesek vagyunk, a célok teljesülnek, a vezetőség elégedett, tehát általános az elégedettség.

Több mint 10 éve dolgozik már az SOS electronic beszerzési osztályán, ebből 2 éve vezetőként. Tapasztalatai alapján hogyan változott ez idő alatt az elektromos alkatrészek világa? 

Nagymértékben. Az elektronikai és elektrotechnikai ágazat nagy és vonzó piac. A jogszabályoknak köszönhetően a világ elsősorban a magasabb üzemanyag- vagy energiahatékonyságra törekszik. Ez ösztönözte az elektronika növekedését, különösen az autóiparban, az építőiparban és a világítási ágazatban. Az ipari termelés "intelligenssé" és egyre inkább automatizálttá vált. Az elöregedő népesség (nem csak az európai) valamint a hatékonyabb egészségügyi költségek iránti nyomás ebben a szektorban is megnövelte az e-innováció iránti keresletet. Ne feledkezzünk meg az IoT-ról sem, amely valamennyi típusú technológiai alkalmazást és berendezést érint, az autóipartól a fogyasztói elektronikáig. Az IoT technológia több elektronikai összetevőnek is köszönhető ahol a kulcselemek a terepi buszok, a kábelezés, az adat- és információátvitelt szolgáló kommunikációs modulok, valamint a villanymotorok és természetesen a szoftverek. Ezeken a termékterületeken történtek a legnagyobb változások, amelyek végső soron a felhasználói kényelem, a funkcionalitás és a hatékonyság növelését célozzák.

Az elmúlt két év páratlanul viharos volt. Hogyan befolyásolta az alkatrészek szállítását az elmúlt napok és évek két nagy eseménye?

A Covid-19 világjárvány kétségtelenül számos iparágat érintett, köztük az elektronikát, az egészségügyet és a turizmust. Ez súlyosan befolyásolta az elektronikai ipart, mivel az ellátási lánc érezhetően megszakadt. Az egyes országokban tapasztalható korlátozások fokozatos enyhítése ellenére továbbra is érezzük az egészségügyi válság hatásait az elektronikai iparra. Jelenleg nagy hiány van félvezetőkből, elektronikai alkatrészekből, amelyek minden modern elektronikai rendszerben megtalálhatók. Az otthoni irodákra való átállás, a kapcsolódási és az elektronikai eszközök iránti igény jelentős növekedése óriási keresletet eredményezett az elektronikai alkatrészek iránt, ami érezhető negatív hatással volt a szállítási időkre és maguknak az alkatrészeknek az árára is. A félvezetőgyártást jelenleg három vállalat irányítja: az egyesült államokbeli Intel, a dél-koreai Samsung és a tajvani székhelyű TSMC Group. A legkisebb gond is, amellyel ezek a cégek szembesülnek, közvetlenül kihat mindenkire, aki ágazatunkban tevékenykedik. A válság idején a gyártók alternatívákat és megoldásokat próbálnak találni ellátási láncaik rugalmasságának növelésére. A covid időszak alatt súlyosan érintett félvezetőipar ellátási lánca az orosz-ukrán konfliktus következtében további problémákkal küzd. A konfliktus érinti a félvezető chipek előállításához szükséges neon és hexafluor-butadién gázok ellátását, mivel ezeknek a gázoknak a fő termelői éppen Ukrajna és Oroszország. A félvezetőhiány az egész világ iparágaira kiterjedt, a leginkább érintettek között az autóipar és az elektronikai ipar foglalnak helyet.

Ezen események mellett az alkatrészek előállításához szükséges alapanyagokkal is gond van. Milyen hatással van a járvány és a háború a kínálatra? 

Az alkatrészek előállításához szükséges alapanyagok piaci helyzete továbbra is dinamikus. A járvány világszerte több száz bányában nehezítette meg a működést, ami arany- és ezüsthiányt okoz. Az olyan fémek árai, mint a réz, arany, palládium, de a műanyagoké is jelentősen reagálnak a Covid okozta munkaerőhiányra, és növekvő tendenciát mutatnak, ami végső soron növeli az alkatrészek árait és meghosszabbítja a szállítási időt. Legyen szó bizonyos típusú technológiák iránti nettó keresletről, nyersanyaghiányról vagy logisztikai kihívásokról, sajnos még senki sem tudja megjósolni, hogy a szállítási idők és az árak mikor térnek vissza a járvány előtti szintre. Ez a példátlan kereslet továbbra is növeli a nyersanyagigényt és a kapacitások fokozatos bővítését, ami magasabb termékárakhoz vezet, hogy lépést tudjunk tartani az emelkedő nyersanyagárakkal és logisztikai költségekkel. Fontos megjegyezni, hogy a lehetséges jövőbeni koronavírus-hullámok, természeti katasztrófák, geopolitikai események vagy bármilyen más válság bármikor befolyásolhatja és csökkentheti a nyersanyagpiac kapacitását, ami a nyersanyagárak és végső soron az alkatrészárak növekedéséhez vezethet. Általánosságban elmondható, hogy a nyersanyagpiaci helyzet nem javul, és továbbra is negatív irány figyelhető meg a hosszabb szállítási határidők, az emelkedő árak és a piacon tapasztalható anyaghiány tekintetében. A nyersanyagok rekordhosszú szállítási ideje, a kritikus alapanyagok széles körű hiánya, az emelkedő nyersanyagárak és a termékek szállításának nehézségei továbbra is érintik a gazdaság valamennyi szegmensét.

obr2789_p27ed9b737530.jpg
A média folyamatos chip-hiányról számol be. Pontosan miről van szó? Hogyan reagál az SOS electronic erre a helyzetre?            

Az ok az elektronikai termékek iránti kereslet óriási növekedésében rejlik, amely olyan magas és kiszámíthatatlan, hogy az ellátási láncok képtelenek lépést tartani, és a keresletet mindaddig nem tudják biztosítani, amíg az egy kezelhetőbb szintre nem csökken, vagy amíg az ellátási lánc nagyobb kapacitásai meg nem oldódnak.  Az első elektronikai alkatrészhiány már 2019-ben jelentkezett. A Kínával szembeni amerikai gazdasági embargó okozta termelési problémák enyhítése érdekében a kínai vállalatok hatalmas mennyiségű alkatrészt raktároztak fel. Néhány hónappal később, a COVID-19 világjárvány kirobbanásával az elektronikai világ Kínától függőnek érezte az elsődleges termékeket és a gyártólétesítményeket, különösen amiatt, hogy a rakománykikötőket bezárták. A délkelet-ázsiai és az egyesült államokbeli természeti katasztrófák miatt le kellett állni a kulcsfontosságú félvezetőgyárakban folyó termeléssel, ami tovább rontott a helyzeten. A texasi hideg megbénította az Infineon, az Intel, az NXP, a Samsung és a Texas Instruments tápellátását és üzemeit. Földrengés és tűz bénította le a mikrokontrollerek világelső gyárát, a Renesas-t. Tajvan az elmúlt 56 év legnagyobb aszályáról számolt be ezért a kormány szabályozta az elektromos ellátást. További gond, hogy a 2021-es rendelések óriási növekedésének csak egy részét okozta a többletigény. Sokkal nagyobb arányban észlelhetők meghosszabbodott szállítási határidők, hiányosságok, és az ún. pánikszerű vásárlások. Aki teheti, készleteket halmoz fel, hogy ezzel is védje magát az anyaghiánytól. Az ügyfelek a kelleténél többet rendelnek, és lehetőség szerint különböző beszállítóktól abban a reményben, hogy legalább egy részük fedezni tudja az igényeiket. Az ellátási láncban ugyanaz a helyzet, és így hirtelen túlzottan megnövekszik a kereslet anélkül, hogy fedezné őket a fogyasztói kereslet megfelelő növekedése. A közgazdászok ezt a helyzetet ostor hatásnak (whip effect) nevezik. Természetesen figyelemmel kísérjük a helyzetet, és sokkal gyakrabban kommunikálunk partnereinkkel. Problémás alkatrészeket igyekszünk megnövelt mennyiségben készletre helyezni, amelyeknél hosszabb szállítási időre vagy allokációra számíthatunk.  Figyelemmel kísérjük az általános piaci helyzetet is, amely alapján megtesszük a szükséges lépéseket az áruk ügyfelekhez történő zökkenőmentes eljuttatása érdekében. 

A gyorsan változó világ nagyfokú rugalmasságot is igényel. Hogyan kezeli ezt az SOS electronic beszerzési osztálya a beszállítókkal való együttműködés tekintetében? Hogyan hoznak úgy döntéseket, hogy az ajánlat kellően aktuális, de ugyanakkor jó minőségű legyen? 

A beszállítók kiválasztását számos tényező befolyásolja, sokukkal cégünk már régóta együttműködik. A beszállítók kulcsszerepet játszanak a célok elérésében és a vállalat sikerében. Ahhoz, hogy a vállalkozások megtalálják a megfelelő beszállítókat és együttműködjenek velük, számos kritikus tényezőt figyelembe kell venniük, ideértve az árat, az ár-érték arányt, a minőséget, a megbízhatóságot, a reakciókészséget és az alkalmazkodóképességet. Ugyanígy járunk el a kínálatunkban szereplő alkatrészek kiválasztásánál is. Kommunikálunk beszállítóinkkal, ügyfeleinkkel, figyelemmel kísérjük a piaci trendeket, és nem utolsó sorban olyan mutatókat figyelünk, amelyek jelzik, hogy a piac milyen irányba tart. A megfelelő termékek kiválasztásában más részlegek, így termékmenedzserek és természetesen ügyfeleinkkel kapcsolatban álló értékesítők is részt vesznek.

Hogyan hoz döntéseket az információ sokaságát tekintve? Nemcsak a külső eseményeket kell figyelembe vennie, hanem az értékesítési osztályról érkező vásárlói visszajelzéseket is. Lehetséges ez egyáltalán?  

A vásárlói visszajelzések elengedhetetlenek jövőbeli döntéseinkhez, esetleges újításainkhoz és például raktárkészletünk összetételéhez is. Mérni kell a jelenlegi vásárlók elégedettségét is, legyen szó a vásárolt áruk minőségéről, az árakról, de az áruk elérhetőségéről is. Felbecsülhetetlen értékű annak ismerete, hogy az ügyfelek hogyan vélekednek munkánkról, támogatásunkról és cégünkről. Az ügyfelekkel közvetlen kapcsolatban álló értékesítőkkel rendszeresen kommunikálunk, visszajelzéseket kapunk tőlük. A járvány idején online tartottuk megbeszéléseinket az ügyfelekkel. A visszajelzés és az átfogó kommunikáció fontos a hosszú távú együttműködéshez, segít felkészülni ügyfeleink jövőbeli projektjeire, javítani munkánkat és szolgáltatásunkat. 

obr2789_p9acff64ec327.jpg
Legyünk őszinték: lehet-e előre tervezni ezekben a nehéz és bizonytalan időkben? 

Természetesen, viszont nem könnyű. Sem nekünk, sem partnereinknek, de még a versenytársainknak sincs kristálygömbje. :) Mindenesetre elengedhetetlen, hogy a cég beszerzési osztálya minimalizálja a beszerzési költségeket a minőségi és mennyiségi normák betartása mellett. A beszerzési terv egy folyamat, amelyben a vállalat eldönti, hogy mit és hol vásárol, mikor és milyen mennyiségben szállítja az árut. Cégünk számos részlege részt vesz a beszerzési folyamatban a döntéshozatali folyamatok hatékonyságának elérése érdekében. Egy jól megtervezett beszerzési folyamatnak meg kell felelnie a vállalat igényeinek az ellátási lánc zökkenőmentes áramlása mellett. A sikeres beszerzési rendszer megvalósításához a vállalatnak meg kell felelnie a beszerzési tervezési követelményeknek, beleértve az egyes áruk igényeinek azonosítását, a beszállítók felkutatását és kiválasztását, az egyedi ajánlatok összehasonlítását, a kockázat azonosítását és kiküszöbölését, a beszállítóval való kapcsolattartást és rendszeres értékelést.

Hogyan lehet ilyen tempóban különbséget tenni a jó és a kevésbé megfelelő beszállítók között?

A beszállító megfelelő megválasztása döntő tényező cégünk számára. Csak a megfelelő választás alapján lehetséges tartós és kölcsönösen előnyös kapcsolat kiépítése. A rossz beszállítóválasztás gazdasági következményekkel járhat a vállalatra nézve. Nem nehéz olyan beszállítót találni, aki kedvező áron kínálja az árut, de később rájövünk, hogy termékeik minősége nem felel meg az elvárásainknak, esetleg nem tájékoztatnak minket a rendeléseink alakulásáról, és hasonlók. A nem megfelelő beszállító megválasztása költségnövekedést, szállítási késéseket okozhat, vagy akár cégünk hírnevét is ronthatja. Az új beszállítók kiválasztása során igyekszünk alaposan átvizsgálni azokat magas követelményeinknek megfelelően, a meglévőknél pedig különféle tényezőket, szempontokat figyelünk, amelyek alapján folyamatosan értékeljük azokat. Ezen értékelés alapján különböző státuszokat kapnak, amik segítenek dönteni a további együttműködésről.

A járvány felgyorsította a digitalizációt, és a találkozók az online térbe kényszerültek. Hogyan kezelte az osztálya, hogy a beszállítókkal nem volt lehetőség személyesen kapcsolatba lépni?

A hatékony kommunikáció mindig is az egészséges kapcsolat kulcsa volt, legyen szó cégen belüli vagy partnereinkkel való kommunikációról. A bezárások, a kötelező karanténok és a homeoffice idején az emberek gyorsan elsajátították az online kommunikációs eszközök használatát. Azok a munkatevékenységek vagy értekezletek, amelyekről azt gondoltunk, hogy csak személyesen az irodában végezhetők el, hirtelen online térbe kerültek. Mivel személyes találkozásra nem volt lehetőség, ezért cégünk olyan eszközöket fejlesztett ki, amelyek segítségével kapcsolatba léphettünk a beszállítókkal, és nagy távolságokat leküzdve együtt is dolgozhattunk. Néhány évvel ezelőtt ez még lehetetlen lett volna. Cégünk az elmúlt években számos fontos lépést tett a digitalizálás terén, ezért az otthoni irodákra való átállás nagyon gyors és gördülékeny volt. Partnereink is hasonlóan jártak el, így a kommunikáció és az online találkozók akkor és napjainkban is problémamentesek. Természetesen előnyben részesítjük a személyes találkozásokat, és mindig nagy örömmel várjuk telephelyünkön partnereinket, legyen szó beszállítóinkról vagy ügyfeleinkről. 

Allokációról röviden :) 

Megnövekedett kereslet a szórakoztató elektronikai cikkek, okostelefonok iránt, megnövekedett kereslet a globális 5G szektorban, az IoT világában, jelentős változások az autóiparban (elektromos és autonóm járművek gyártása). Mindezek a változások a gazdaság 2020-as befagyasztásával együtt sokkal nagyobb keresletet okoznak az elektronikai alkatrészek iránt. Olyan helyzetről van szó, amikor a termék iránti kereslet meghaladja a rendelkezésre álló termelési kapacitást. Az allokáció meghosszabbítja a szállítási határidőket, ami a komponensek elérhetőségével kapcsolatos problémákban, az emelkedő árakban, a megnövekedett szállítási díjakban és az alkatrészek szabadpiacon való keresésének szükségességében mutatkozik meg.

 

ARCHÍVUM:

Kérem, mutassa be csapatát. Mi mindenen mentek együtt keresztül az évek alatt? 

Csapatunk kilenc tagból áll, akik két csoportot alkotnak. Az első, három munkatársból álló csoport a logisztikáért, a vámeljárásokért, a szállítmányozó cégekkel való kommunikációért és a gazdasági osztály adminisztratív okmányainak ellátásáért felel. A második csoport beszerzőkből áll, és ha jól számolom, hatan vannak. :) Ők felelnek az árubeszerzésért és a beszállítókkal való kommunikációért. A csapat minden tagja több éve dolgozik az SOS electronic-nál, a „legfiatalabb tag” 4 éve, a leghosszabb szolgálati idős pedig 27 éve. Profik, akikre mindig számíthatok. Csapatunk legnagyobb előnye a nyitott kommunikáció, az építő kritika és a kölcsönös tudásmegosztás.


Érdekelnek további információk? Esetleg egyéb kérése, kérdése van? Töltse ki az alábbi űrlapot, és örömmel segítünk!

* A csillaggal (*) jelölt adatok megadása kötelező.

Ne maradjon le a hasonló cikkekről!

Önnek is tetszenek cikkeink? Ne maradjon le egyről sem! Nem kerül erőfeszítésébe, mi eljuttatjuk Önhöz.

Összefüggő cikkek

Egyetért a sütik tárolásával?
Üdvözöljük az SOS electronic weboldalán. Mielőtt belépne online világunkba, szeretnénk megkérni, hogy engedélyezze, hogy sütiket (cookie) tároljunk böngészőjében. Hozzájárulása segít abban, hogy hibamentesen nézhesse meg oldalunkat, mérjük annak teljesítményét és egyéb statisztikákat készíthessünk. Mindemellett termékeinket és szolgáltatásainkat szó szerint személyre szabottan tudjuk így kínálni. Harmadik felek számára is biztosítunk sütiket. Nálunk azonban biztonságban érezheti magát.
A weboldal megfelelő működése
Stabilabb műszaki ellenőrzés
Jobb marketing ajánlat

Bővebben a sütikről
Bővebben a személyes adatok kezeléséről